Cesta s příběhem

Bergen! Město, kde je milion turistů, krásných domečků a málo zajímavého jídla....

Pokračování našeho putování za Norskem :) Navazující článek najdete zde: Náš výlet v národním parku pomalu končí!

Ve tři ráno mě probudí zvuk telefonu, podívám se rozespale na displej a vidím, že mi odepsal pán ohledně pronájmu. Rychle čtu a zjišťuju, že nám žádost zamítl. Božee, co teď? Rychle koukám na další ubytování. Našla jsem další byt, daleko hezčí, ale dražší. Bude stát na tři noci 4700 Kč. No co už. Hlavně ať se někde vyspíme. Posílám žádost a jdu nervózně spát. Do rána jsem se už moc dobře nevyspala, protože jsem se furt budila a koukala na telefon. Budík už zvoní, Martin se jde mýt a mně přijde další smska. Juhůůů, potvrdil nám to. Můžeme jet v klidu do Bergenu. S celou bagáží vycházíme radši dřív do města, kde nás čeká v jedenáct autobus.

domek, architektura, dům, Norsko, národní park, příroda

Na nádraží máme čas, proto já hlídám naše zavazadla a Martin jde koupit něco dobrého. Už nám to nese a já si užívám každičký lok jablečného džusu. Mňam! Koupil i sýr, který má hodně rád, chutná po medu a je celkově dost specifický, ale mně chutná.
Už sedíme v autobuse a říkám vám, že cesta je naprosto skvělá. Všechno, co jsem neviděla v parku, vidím zrychleně při cestě. Milion vodopádů, fjordy, malá útulná městečka a samozřejmě milion tunelů. Netušila jsem, že jich mají tolik. Jeli jsme i přes jeden hodně dlouhý tunel, který měl asi 24 kilometrů. Popravdě mě tunely zaujaly, ale když jsem zjistila, že polovina cesty je v tunelech, tak mi to bylo líto. Ta další polovina cesty byla opravdu skvělá. Za čtyři hodiny jízdy jsme toho viděli opravdu mnoho. V průběhu jízdy jsme si ještě potvrdili čas s paní, která měla čekat v šest hodin u baráku, kde jsme měli tři dny žít. Ve všech veřejných prostředcích je WIFI síť. Jak jsou ti Norové oproti nám napřed… Už jsme v Bergenu, přijíždíme na hlavní nádraží a jdeme k tramvaji. Je to jediná trasa tramvaje ve městě. Je označená jedničkou a jiné číslo tady nejezdí. Na zastávce je automat, kde si kupujeme jediný lístek na hoďku a půl za necelých 120 Kč a jedeme k našemu bytu asi deset minut.

zastávka, tramvajová zastávka, Bergen, doprava, Norsko

Tam na nás čeká paní, která nám ukáže byt, předá klíčky a rozloučí se s námi. Tak co teď? Ještě jednou procházím bytem, který je čtyřpokojový, je skoro prázdný, protože majitel se stěhoval do Osla a tento byt prodává. Během toho, co byt prodává, tak ho krátkodobě pronajímá. Což mi přijde, že není úplně hloupý nápad. Domlouváme se, že když máme koupený lístek na MHD, tak ho využijeme a sjedeme do centra města a koukneme do infocentra. To už čekáme na tramvaj a ani se nenadějeme a už jsme tady. Počasí není moc příznivé, je pochmurno a mrholí. Uvidíme, jak bude další dva dny, protože Bergen je jedno z nejdeštivějších měst v Norsku. Procházíme náměstím a v dálce u rybárny vidím infocentrum. Jdeme tam, je tam milion turistů, lidé si musí vzít papírek s číslem, aby se dostali na řadu. Jsem překvapená, že je tam plno asijských turistů. Kde na to asi berou? Všude jsou letáčky s výlety (např. lodí, člunem, různé turistické aktivity nebo jiné atrakce města). Koukám, kde se dá všude vydělat. Ale Praha není výjimkou, pouze to u nás tolik nevnímám. Nabírám si letáčky, mapky a jiné blbosti, které Martin nechápe, proč vůbec beru. Ale já jsem si řekla, že doma všechno prostuduju a vymyslím plán na další dva dny. Ve městě je tolik lidí, pro mě velký kontrast oproti tomu, kde jsme byli včera. Na to má možná dopad i můj názor na Bergen. Všude se cpu, všude řev, a když si chci dát něco dobrého z norské kuchyně, tak to neseženu. Paní, která nám pronajala byt, nám řekla jako zásadní informaci, že si určitě nemáme dávat jídlo na rybím trhu, že je vše naprosto nepřiměřeně předražené. Takže po cestě domů, kdy jdeme pěšky, protože jsme se zařekli, že jim takový prachy za deset minut cesty nedáme a na černo jsme jezdit nechtěli, se stavujeme do jednoho z mála obchodů, co mají. Kupujeme si párky, hořčici a džus. Chleba jsme měli ještě z hor, takže po třech kilometrech cesty k bytu, zapínáme sporák a já jdu hodit párky do vody. I z nic moc večeře, která nás v Praze nikterak neuspokojí, máme radost a pochutnáváme si.

večeře, správný čech, párky, chleba, hořčice, Norsko, Bergen

Večer si prohlížím konečně fotky z fotoaparátu, protože do teď jsem nechtěla plýtvat baterii na tak zbytečnou věc. Koukám na jednu fotku za druhou a přemítám si vše, co jsme prožili. Je mi z toho přesně tak smutno jako teď. Vzpomínky se nevymažou, ale po druhé to člověk nikdy znovu neprožije. Koukám do letáků a zjišťuji, že v Bergenu není nic moc zajímavého. To Martin samozřejmě přitaká, protože v parku říkal, co budeme dělat tři dny v Bergenu. Samozřejmě muselo být po mém a museli jsme jet. Vymýšlím, že zítra má být horší počasí než další den, proto navrhuji, že projdeme v klidu město a odpočineme si. Další den vyrazíme na horu Fløyen, kde je výhled na celé město. Martin jen přitakává, co má vlastně dělat, když stejně bude nejspíš po mém. Dnešek byl dost náročný, ale po deseti dnech ležím na matraci, což je absolutně jiný komfort. Těším se tak moc, že za chvíli odpadnu a probudím se až ráno.
Ráno se probouzíme do zamračeného města, ale neprší, což je základ. Oblékáme se a jdeme pěšky do centra. Procházíme malým parkem až ke kostelu Johanneskirken. Dál pokračujeme k pobřeží, kde je vyhlášená místní rybárna. Po cestě vidíme Národní scénu. My si jí zapamatujeme díky soše Henrika Ibsena. Zakázala bych vytvářet takové umění. Hnusnější sochu jsem snad nikdy nezažila, nevím, jestli je to vtip nebo jestli umělec před vytvářením sochy nepožil nějakou tvrdou drogu. To je náš nejsilnější zážitek z města.

Bergen, architektura, domečky, ulička, ulice, Norsko
Ibsen, socha, Bergen, umění, nepovedlo se to
rybárna, Bergen, Norsko, Bryggen
Johanneskirken, kostel, Bergen, Norsko, stropy ze dřeva, architektura

Potom se jdeme podívat na domečky ve čtvrti Bryggen. Je to nejstarší část města a domečky jsou vyhlášené jako památka UNESCO. Můj pocit z toho je, že domečky jsou krásné, ale všude šíleně lidí a v domečcích prodávají prodejci pouze cetky pro turisty. Jsem z toho dost zklamaná. Konečně se jdeme najíst. Během hledání dobrého jídla se mi chce na toaletu. Jsem naštvaná, že nemůžeme najít toaletu zadarmo nebo s žádnou frontou. Takže palec dolů! Už jsme opravdu unavení hledáním dobrého jídla, které stejně nikdy nenajdeme. Máme proto druhý úkol, hledáme jídlo, co nás zasytí za málo peněz. Bohužel taky špatný plán. Vcházíme do čínské restaurace, kde na jídelním lístku vidíme nejlevnější blaf, který seženeme v Praze za 80 Kč, za necelých 600 Kč. Tak to v žádném případě! To si radši dám párky ze včera. Martin souhlasí! Po cestě domů kupujeme osm pohledů se známkami asi za 700 Kč a jdeme plačky do bytu. Cejtím se jak chudák. Mám na sobě sportovní oblečení, trekové boty, jsem skoro nenamalovaná a řeším tu každou korunu. Ne proto, že bych neměla na večeři. Ale mám nějakou hranici, co dám za hnusnou čínu. Čínu, na kterou nejdu ani v Praze. Tak ráda bych ty Noky dala za něco dobrého, ale není kde. Domlouváme se s Martinem, že si za to radši koupíme fakt dobrou večeři v Praze. Mrzí mě, že nebudu mít žádnou hezkou vzpomínku spjatou s jídlem, ale co se dá dělat. Doma si dáváme znovu párky a otevíráme malinovici, kterou jsme měli do hor jako dezinfekci a smícháme jí s džusem. Jsme přežraní, omámení alkoholem, proto si jdu lehnout na matraci a užívat si postele.

Bryggen, Unesco, domy, domečky, architektura, Norsko, Bergen
Bryggen, Unesco, domy, domečky, architektura, Norsko, Bergen, los, maketa, zvířátko